Collecte: een vuurdoop die elke bestuurder rijker maakt

1 maart 2017, 17:00
Collecteren bevestigt alle vooroordelen, maar is uiteindelijk toch een positieve ervaring.
Collecteren bevestigt alle vooroordelen, maar is uiteindelijk toch een positieve ervaring.
Heel raar, maar ik had nog nooit gecollecteerd. De hele filantropische branche van alle kanten meegemaakt, maar met een rammelende bus langs de deur: nog nooit. De allernederigste vorm van fondsenwerving en niet meer van deze tijd, zo werd mij door iedereen verzekerd. Twee weken geleden ging ik op stap. Alle vooroordelen kwamen uit.
 
Sommige mensen laten je gewoon op de stoep staan, ook - juist- als ze zien dat je een collectebus in je hand hebt. Sommige mensen vragen wat de directeur van jouw doel per jaar ‘opstrijkt’ en zelfs in welke ‘patserbak’ hij rijdt. Dat inkomen kun je van tevoren opzoeken (zeker doen!), die auto kun je het best negeren, weet ik nu.
Heel veel mensen zeggen dat ze geen cash geld in huis hebben. Ongetwijfeld vaak waar. Maar ik maakte ook een paar keer mee dat een kind verbaasd vroeg: ‘Maar papa, er zit toch geld in mama’s portemonnee?’ Sowieso willen de kinderen graag iets geven. Niet zelden worden ze haastig door een bokkige vader of moeder teruggeduwd: ‘Nee Storm, wij hebben al via de bank gegeven.’ Dat hoor je trouwens vaak. Merkwaardig genoeg meestal zonder dat je gezegd hebt waarvóór je komt collecteren.
‘Ik geef altijd via een machtiging aan het goede doel.’ ‘Fijn! Misschien wilt u nog iets geven aan dit speciale doel: de Hersenstichting?’ ‘Nee, ik gééf toch al aan een goed doel.’
 
Ondanks alle vooroordelen die uitkwamen, vond ik het een positieve ervaring. Want als mensen wél even naar je willen luisteren, en als je even echt contact hebt, is het fondsenwerving in zijn allerpuurste en simpelste vorm. Jij staat daar met niets anders dan een bus met een logo en jouw overtuigingskracht moet het werk doen. En als je eenmaal in dat stadium bent (niet makkelijk bij grote appartementencomplexen waar je voor een bellenbord met camera staat), is het geweldig. ‘Wat goed dat u dit doet!’ ‘Wat doet die stichting allemaal?’ ‘Dat had mijn neefje ook.’
Want dat is nog steeds de kracht van de collecte: geen verplichtingen, een korte en hopelijk inspirerende interactie en een instant goed gevoel bij gever én collectant. Die merkwaardige, ‘ouderwetse’ methode is nog steeds goed voor bijna 44 miljoen euro per jaar. En gek genoeg geven juist jongeren graag. (Tip: festivals, hippe markten, uitgaansgebieden)
Zoals bij élke vorm van fondsenwerving is ook collecteren eigenlijk een heel simpele transactie. Als je ze weet te raken door je oprechte enthousiasme, geven mensen graag. Kleine beetjes tegelijk, dat wel. Maar een goed contact kan ook zomaar 40 euro opleveren.
Tip voor iedere directeur/bestuurder/fondsenwerver/manager van een goed doel: probeer het eens en ervaar weer eens wat de mensen van je vinden. Wel uitkijken met die ‘patserbak’.

►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.
 
gerelateerde items