Toon alles (1)

Britse goede doelen geven meer uit aan marketing

22 augustus 2016, 16:30
Daniel Fluskey, Hoofd Onderzoek van het Institute of Fundraising
Daniel Fluskey, Hoofd Onderzoek van het Institute of Fundraising
Eindelijk weer eens goed nieuws uit het Verenigd Koninkrijk. Britse goede doelenorganisaties lijken hun marketingbudgetten weer te verhogen. Marktonderzoekbureau Nielsen becijfert dat de sector de afgelopen maanden ruim 458 miljoen pond uitgaf aan advertentiekosten, zes procent meer dan de uitgaven over de twaalf maanden ervoor.
 
Digitale advertenties en advertenties in bioscopen zijn koplopers: aan digitale advertenties werd 89 procent meer uitgegeven dan het jaar ervoor en aan advertenties in bioscopen 78 procent meer. Ook waren er meer advertenties op radio en televisie; daaraan spendeerden goede doelenorganisaties twintig procent meer. Adverteren in kranten en tijdschriften was wel minder populair, daaraan werd 22 procent minder uitgegeven. Het medium waarin het meest geïnvesteerd werd is direct mail: daaraan werd drie procent meer uitgegeven.
 
Meetmethode
Er is ook kritiek op de meetmethode van Nielsen, zo meldt Third Sector. Een anonieme mediaplanner meldt dat de uitgaven aan digitale advertenties waarschijnlijk veel hoger liggen. Nielsen controleert meer dan zevenhonderd websites op dagelijkse adverteeractiviteiten, een methode die volgens de mediaplanner niet helemaal betrouwbaar is.
 
Kranten en tijdschriften
De mediaplanner gaf tevens aan dat de daling in uitgaven aan kranten en tijdschriften te wijten is aan de minder hoge oplages in die sector. Die uitgaven verschuiven nu naar digitale advertenties en social media.
Daniel Fluskey (foto), hoofd onderzoek aan het Institute of Fundraising, denkt dat de daling in die cijfers ook te wijten is aan het ontbreken van resultaten. Of negatieve publiciteit over goede doelenorganisaties daaraan heeft bijgedragen, kan hij niet met zekerheid zeggen. 
gerelateerde items