Toon alles (2)

Bite Back winnaar Charity Awards

11 september 2017, 09:00
Stichting Bite Back wint de NRC Charity Awards 2017.
Stichting Bite Back wint de NRC Charity Awards 2017.
Dierenrechtenorganisatie Bite Back heeft de eerste prijs in ontvangst genomen bij de NRC Charity Awards. De stichting, die campagne voert voor de rechten, de noden, het welzijn, en de vitale belangen van dieren, kreeg de prijs voor een advertentie waarin het woord ‘hanenpap’ werd uitgebeeld in letters van gehakt.
 
‘Een zeer goed uitgevoerde advertentie met grote impact’, aldus de vakjury onder voorzitterschap van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch. ‘De afbeelding is heel plastisch, en komt daardoor enorm binnen. Het vermalen van kuikentjes zit in het woord, het doet bijna pijn.’
 
Een vakjury bestaande uit Peter Vandermeersch, Pim Gerrits (Creatief Directeur Lemz), Krista Rozema (Art Director KesselsKramer) en Jeroen van Zwam (Creatief directeur Ceci n’est pas un bureau) heeft de twintig advertenties beoordeeld op vormgeving, het gebruik van beeld en de kracht van de boodschap. De jury kende de tweede plaats toe aan Foodwatch, en de Wildlife Justice Commission eindigde op de derde plek. Foodwatch was daarnaast de favoriet van ruim 15.000 stemmers voor de publieksprijs. Een extra prijs werd uitgereikt aan Dierenbescherming voor hun banner. Vandermeersch: ‘De drie winnaars die wij als vakjury hebben geselecteerd, trokken direct visueel de aandacht.’ De publieksprijs werd uitgereikt aan het goede doel met voor het publiek de meest indrukwekkende advertentie. In totaal zijn er 15.607 stemmen uitgebracht.
 
Over de NRC Charity Awards
De NRC Charity Awards zijn in het leven geroepen op initiatief van NRC en bedoeld om ‘charitatief Nederland’ te ondersteunen bij het bereiken van hun doelgroep. Zowel de vakjury- als de publieksprijzen bestaan uit een dubbele advertentiepagina in zowel NRC Handelsblad als nrc.next ter waarde van 50.300,- euro bruto mediawaarde (exclusief 21 procent BTW). 

De winnende campagne:

 
gerelateerde items