Beste fondsenwervers, draai dat zaaddodende proza van jullie directies gewoon om!

5 november 2020, 06:01
Beste fondsenwervers, draai dat zaaddodende proza van jullie directies gewoon om!
Beste fondsenwervers, draai dat zaaddodende proza van jullie directies gewoon om!
Column uitgesproken door mij tijdens het Online Kennis Webinar Festival Hoeperdepoep Hieperdepiep-spektakel van Goede Doelen Nederland en voorheen Nederland Filantropieland op donderdag 29 oktober 2020.

Beste fondsenwervers, 
 
Mij is gevraagd vandaag een “een ander geluid” te laten horen over hoe het nu verder moet met de fondsenwerving in tijden van corona. 
Ik zeg het maar gelijk: ik heb een pokkehekel aan webinars. Ik hoor nog liever de waterstanden achterstevoren voorlezen.
 
Goed: Hoe moet het verder met de fondsenwerving?
Mijn eerste dringende advies aan u is: NIET!
Het moet niet verder met de fondsenwerving. De fondsenwerving moet stoppen en omdraaien.
 
Ik hoor u denken:
Lekker praten Schuringa, maar iemand moet toch de centjes naar binnenkruien bij het goede doel. 
Zonder geld is “goed doen” vooral gelul van een dronken aarbei. 
Hoe moeten wíj als fondsenwervers dan verder?
Dat zal ik u vertellen.
 
Om te beginnen is het allemaal jullie schuld!
Da’s al een hele opluchting.
Het zijn de directies van goede doelen die het financieren van hun megalomane plannen als een dampende drol deponeren op jullie stoep. Daar planten die directies dan een feestelijk vlaggetje in: dat is de target
 
Mijn tweede advies aan jullie is:
Ga niet als een malle plannen bedenken. 
Dat is hetzelfde als met je postkoets aan de start van een Formule 1-race verschijnen.
Wakker worden fondsenwervers: jullie zitten in de verkeerde race!
De race is in de directiekamer.
 
Nu even opletten.
De meeste directies weten dat intussen donders goed.
Die hebben in een hutje op de hei jullie vraag over die verkeerde race allang zien aankomen.
Die gaan 99 van 100 keer dít tegen jullie zeggen:
“het gaat ook niet om geld ophalen, maar om draagvlak in de samenleving”
Of deze gouden hit:
“geld is een middel, geen doel hoor”.
 
Zie je hoe ze met jullie MIND zitten te FUCKEN?
 
Wat te doen fondsenwervers?
Mijn derde advies:
DRAAI DAT ZAADDODENDE PROZA KEIHARD OM!
Zeg tegen je directie:
Het gaat niet om draagvlak, maar om geld.
Geld is geen middel, maar een doel.
 
We stoppen dus met “fondsen werven” en we gaan gewoon weer:
GELD OPHALEN.
Zoveel mogelijk.
Dit wordt jullie  nieuwe geuzennaam.PROFESSIONELE GELDOPHALER:
 
Durf eens te denken vanuit verpletterende eerlijkheid.
Corona is een zegen voor onze branche!
Leve de Covids!
Het belet ons vrijwel alle directe menselijke contact.
Heerlijk toch? Mooier kan je het niet hebben!
Daarmee kan de DIRECT DIALOGUE gelijk en finaal door het afvoerputje.
Was toch al een hondsberoerd verdienmodel.
De dialoog op straat was er namelijk ook voor de pandemie al niet. Die heb je thuis met een pissige partner over het zwarte girogat waarin maandelijks een deel van het gezinsinkomen gaat verdwijnen voor god-weet-wat?
Panda’s die aan hun gerief moeten worden geholpen?
Wipkippen voor reïntererende TBS’ers?
Plastic soep voor daklozen?
Het is loyaliteit van lik me vestje.
 
En wat heerlijk dat er een definitief einde komt aan die ZAK MET LAUWE KOTS die de DONOR JOURNEY heet.
Maak jezelf niet wijs dat je eerst heel goed gaat luisteren naar de donateur, terwijl je weet dat je aan het einde van de rit spijkerharde euro’s op de bankrekening moet hebben.
And guess what: dat weet die donateur ook. Al na twee seconden.
Stop met die poppenkast, waar iedereen spontaan jeuk van in zijn liezen krijgt.
Je bent een professionele geldophaler, geen reisbureau.
 
Tot slot dan.
U denkt: SCHURINGA simplificeert te veel.
Het is maar een column.
Zo eenvoudig kan het toch allemaal niet zijn?
FOUT!
Jullie simplificeren TE WEINIG.
Jullie zijn bang voor de EENVOUD.
Jullie zijn de SCHOENMAKERS die niet meer weten wat een LEEST is.
Die leest is namelijk verdwenen achter BIG DATA en PURPOSE DRIVEN MARKETING.
Krijgen jullie dat uit je bek zonder in gieren uit te barsten? Ik niet.
 
De keizer heeft geen kleren aan: 
Voortaan werken jullie op de AFDELING GELD OPHALEN.
En nou stoppen met dat webinargedoe.
Praatjes vullen geen gaatjes.
Klik op “leave meeting” en
AAN DE SLAG!
 
Was getekend,
Ir. Han A. Schuringa jr.
 

Meer producten afnemen uit de zieke geest van DDB huiscolumnist ir. Han A. Schuringa jr, of u aanmelden voor een Donor Journey naar de hel? Klik hier.
 
gerelateerde items