The Fundraiser Magazine #2: Donateurs centraal!

The Fundraiser Magazine #2: Donateurs centraal!
The Fundraiser Magazine #2: Donateurs centraal!
2 juli 2018
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Deze week valt nummer 2 van The Fundraiser Magazine bij onze abonnees op de mat. We zijn verheugd te melden dat dat aantal hard groeit! In dit artikel lichten we een tipje van de sluier op over de inhoud van de nieuwste editie. En heb jij nog geen abonnement, maak dan snel gebruik van onze aantrekkelijke aanbieding. Het tweede nummer van kwartaalmagazine The Fundraiser staat in het teken van de donateurs: hoe houd je hen vast zodat ze vaker geven of zelfs vaste donateur worden?
 
Crowd engagement: ‘De cultuursector heeft moeite met relatiebehoud’
Platform Voordekunst wil van incidentele gevers vaste donateurs maken. Is dat niet in tegenspraak met het karakter van crowdfunding? Directeur Roy Cremers licht de nieuwe koers toe, die ook relevant is voor relatiebeheer in het algemeen. ‘Het belangrijkst is om je donateurs serieus te nemen, ook al gaat het om relatief kleine bedragen.’
 
‘Wij zijn de enige organisatie die multinationals kan aanpakken’
Greenpeace over het teruglopende donateursbestand en luisteren naar supporters
Greenpeace Nederland maakte bekend dat het extra gaat investeren in fondsenwerving. Want terwijl steeds meer mensen zich bewust worden van de gevolgen van klimaatverandering, slinkt het aantal donateurs van deze milieuorganisatie. Hoe gaat de NGO de intensieve werving aanpakken? The Fundraiser sprak erover met directeur Joris Thijssen en hoofd Fondsenwerving Barbara Hellendoorn. ‘We proberen steeds weer te achterhalen welke doelen de donateur wil bereiken met Greenpeace.’ 
 
Wat weten we nu eigenlijk van ons vak? 
We weten opvallend weinig van fondsenwervers in de Nederlandse goededoelensector. Zijn fundraisers inderdaad - zoals vaak gedacht - overwegend vrouw? Wat is het gemiddelde opleidingsniveau en hoe liggen de salarissen? The Fundraiser vroeg het jou en je collega’s in de eerste van een serie enquêtes die wij uitstuurden in samenwerking met onze partner Nederland Filantropieland. Lees de eerste resultaten in het tweede nummer van het Magazine. Daarin ook de vragen voor de nieuwe enquête: Hoe divers is ons vak?
 
Gastcolumn van een 22-jarige donateur: ‘Millennials willen effectief geven’. 
 
Uit de Bestuurskamer
Rutger van Slobbe, bestuursvoorzitter van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij: ‘Wij zijn voor 100% particulier gefinancierd’
 
Recensies
Weg van Filantropie
Giving USA 2018
 
Help de subsidie stopt! Ditmaal: de sportsector.
Yvonne van Gennip (Yvonne van Gennip Talent Fonds) ‘Je moet de boer op en jezelf verkopen’
Yvonne van Gennip is voor veel mensen de Hollandse schaatskoningin die op de Olympische Spelen van 1988 drie gouden medailles veroverde. Bij haar Yvonne van Gennip Talent Fonds staan sport, kinderen en talentontwikkeling centraal. Toen de subsidies stopten, vond ze nieuwe wegen om private partijen te betrekken. Hoe doet ze dat? 
 
Als een grote gift problemen geeft…
Giften en nalatenschappen van kwetsbare donoren
Stel: je organisatie krijgt ineens een heel grote gift, of een enorme nalatenschap. Geweldig! is je eerste reactie. Maar soms blijkt dat die donatie problematisch is. De gever of erflater kan lijden aan dementie of anderszins kwetsbaar in zijn besluitvaardigheid en dus misschien beïnvloed. Hoe ga je daar als fondsenwerver mee om? The Fundraiser en partner NLFL organiseren er een webinar over met deskundigen van het VUmc. 
 
Jouw wervingsvraag
Hoe benader je grote gevers (en hoe niet)?
In elke editie laten wij deskundigen aan het woord over prangende vragen die leven bij fondsenwervers. Deze keer is dat de veel gestelde vraag: Hoe benader je grote gevers? 
Elise Wessels, major donor voor kunst en cultuur, en Pieter Stemerding, adviseur voor particuliere vermogende gevers gaan erover in gesprek. ‘Wees eerlijk, maak het niet mooier dan het is’. 
 
Weerstand tegen overheadkosten
Waarom donateurs effectieve organisaties kunnen wantrouwen
Donateurs willen liever niet dat hun geld ook wordt besteed aan salarissen en kosten voor fondsenwerving, maar dat het volledig gaat naar het goede doel zelf. De Rijksuniversiteit Groningen deed onderzoek naar ‘overhead-aversie’ en legt uit hoe fondsenwervers die bij donateurs kunnen ombuigen.
 
‘Drukwerk is een krachtig wervingskanaal’
Hoe KWF Kankerbestrijding, UNICEF en Oxfam Novib papier inzetten  

Doordat de meeste communicatie van goede doelen digitaal verloopt, daalt de respons op e-mails en nieuwsbrieven. De attentiewaarde die je met papieren post bereikt, onder meer met relatiemagazines, is daardoor juist de laatste jaren weer groter. Maar kosten en duurzaamheid zijn ook belangrijke afwegingen. ‘Drukwerk blijft noodzakelijk, maar wel gericht.’
 
Wil je deze artikelen lezen? Neem dan nu een abonnement op The Fundraiser. Je krijgt dan vier nummers van het magazine, gratis toegang tot alle artikelen op onze website en wekelijks de digitale nieuwsbrief The Fundraiser Weekly. Klik hier voor meer informatie.