18 ingrediënten voor succesvolle fondsenwerving

20 april 2016, 18:00
De moeder van succes: kijk naar de lange termijn
De moeder van succes: kijk naar de lange termijn
Dit jaar ben ik vijftien jaar fondsenwerver. Vijf jaar geleden schreef ik een blog over de beste strategische ingrediënten voor een succesvol fondsenwervingsprogramma. Een goed moment om daar nog eens naar te kijken en om te zien of ik met de jaren van mening veranderd ben. 
  1. Fondsenwervers zijn goud waard. Kwalitatief goede fondsenwervers maken het verschil in een organisatie. Zonder de juiste mensen kunt u het wel vergeten. Zorg dus dat u goede professionele fondsenwervers in dienst neemt. Nu!
  2. Een goede database als basis. U heeft een goede database nodig om op een zo persoonlijk mogelijke manier, en toch op grote schaal, te kunnen communiceren met uw (potentiële) donateurs. Het op de juiste manier opslaan en bijhouden van die contactmomenten en van de respons van donateurs is cruciaal voor de analyse en verfijning van uw programma. 
  3. Ga een stapje verder. Het is belangrijk naar de lange termijn te kijken als het om fondsenwerving gaat. Denk bij het nemen van beslissingen daarom aan de impact ervan op de lange termijn, zodat donateurs zo lang mogelijk bij de organisatie blijven.
  4. Zorg voor de juiste cultuur. Het managementteam en bestuur moet beseffen dat fondsenwerving net zo belangrijk is als de andere doelstellingen binnen uw organisatie.
  5. RAI – Returns After Investment. Net als ieder ander business model waarmee we geld willen verdienen, moeten we eerst investeren. Tenzij u een geldboom in uw tuin heeft, moet u eerst geld investeren om het te verdienen.
  6. Niemand weet alles. Staar niet de hele dag naar uw Excel-sheets. U bent nooit te oud om te leren, dus ga erop uit en bekijk alles eens van de andere kant. Lees boeken en blogs over fondsenwerving en praat met andere fondsenwervers.
  7. Copy, paste & innovate. Kopieer gerust goede ideeën van anderen, voor zover dat kan. En probeer altijd nieuwe dingen uit op uw zoektocht naar nieuwe manieren van acquireren.
  8. Back to basics. Vraag! Als u mensen niet vraagt donateur te worden, is het vrij zeker dat ze dat ook niet worden. Als u het vraagt, worden uw kansen ineens een stuk groter.
  9. Probeer FRIENDraising. Fondsenwerving bestaat dankzij donateurs. Ze zijn belangrijker dan wat dan ook. En daarbij gaat het om relaties en loyaliteit. Behandel uw donateurs dan ook net als uw vrienden. En vergeet ze niet te bedanken!
  10. Hou van cijfers. Fondsenwerving gaat om relaties, maar we uiten deze affectie toch in harde cijfers, dus leer van die cijfers.
  11. De P van planning. Als u niet plant, weet u niet waar u naar toegaat en verspilt u geld. Creëer een duidelijke strategie en een plan en zet er regelmatig uw vraagtekens bij om te zien of u nog steeds op de goede weg bent.
  12. Imago is alles en alles is imago. Professionele, transparante en consistente communicatie wint altijd. Doe dus altijd wat u belooft.
  13. Stel prioriteiten. Waarom zou u een fulltimer in dienst hebben die aan social media werkt, terwijl uw relatiemanager om hulp schreeuwt om € 1.000+ donateurs te bedanken?
  14. Communicatie en fondsenwerving. Deze twee zouden deel moeten uitmaken van hetzelfde team. Werk samen met hetzelfde doel: fondsenwerven. En onthoud: fondsenwerving is ook een vorm van uw merk in de markt zetten.
  15. Vertel het juiste verhaal. Fondsenwervers zijn verhalenvertellers, dus vertel inspirerende verhalen. Het verhaal van één persoon. Gebruik daarbij emotie en vertel het juiste verhaal aan het juiste publiek.
  16. Waar gaat het allemaal om? Het gaat om het doel van uw organisatie. De impact die uw organisatie heeft is de beste reden om fondsen binnen te halen. Zorg er dus voor dat uw donateurs die impact te zien krijgen, op een zo specifiek mogelijke manier.
  17. Test, test en test. In ons vak kunnen we de meeste dingen testen, dus doe dat dan ook.
  18. Passie en trots. Een goede fondsenwerver kan een uitmuntende fondsenwerver worden als er passie is. Voor het doel en ook voor fondsenwerving.
Dat is het. Als ik erop terugkijk, ben ik niet veel van mening veranderd. Al leg ik tegenwoordig wel veel meer de nadruk op beslissingen die impact hebben op de lange termijn. En omdat je dat alleen met de beste fondsenwervers kunt doen, kijk ik ook veel meer naar de kwaliteiten in een team om die beslissingen te kunnen nemen. Met de juiste fondsenwerver komt de rest vanzelf.

Wilt u iets toevoegen aan mijn lijst of me feliciteren met mijn vijftienjarig jubileum, tweet me dan: @101reinier.
 

gerelateerde items