Vakdag Fondsenwerving 2016: beter en ambitieuzer

23 november 2016, 17:13
Jubileumeditie bewijst: Vakdag is volwassen geworden.
Jubileumeditie bewijst: Vakdag is volwassen geworden.
Alweer de tiende Vakdag Fondsenwerving, op 17 november in Rotterdam. Grote trends en thema’s van het International Fundraising Congress 2016 kwamen ook in Rotterdam voorbij. De Vakdag is het ‘kermisniveau’ definitief voorbij.
 
Wie tien jaar geleden de Vakdag Fondsenwerving bezocht, moest zich door een kermis van sponsors en toeleveringsbedrijven worstelen. Veel sessies waren nauwelijks meer dan schaamteloze reclame voor een toeleverancier of adressen-broker. Die tijd is definitief voorbij. De Vakdag Fondsenwerving is een laagdrempelig en betaalbaar evenement voor iedereen die iets te maken heeft met fondsenwerving. Op 17 november was de tiende en tevens jubileumeditie.
 

Veel praktische handvatten

Natuurlijk: de buitenlandse sprekers zijn nog steeds gemiddeld beter dan de Nederlandse, en het gemiddelde niveau van de sessies ligt lager dan dat van het International Fundraising Congress en andere grote internationale congressen. Maar vooral de beginnende fondsenwerver kon in Rotterdam heel veel van zijn/haar gading vinden.
De Vakdag richt zich gemiddeld meer op praktische adviezen, verhalen en handvatten en dat is nu juist waar veel fondsenwervers naar snakken.

Papieren Direct Mail: kwaliteit is cruciaal
Ook op het IFC werd de terugkeer van de  print direct mailing al geanalyseerd. En dat gebeurde in ook in Rotterdam. Print DM is weliswaar duurder dan online-werving, maar leidt veel vaker tot langer durende contacten en conversie naar giften. De gouden tijden van de jaren negentig en begin tweeduizend zijn definitief voorbij. Maar een goedgemaakt en doordacht (dat is een absolute voorwaarde!) mailpack is iets dat opvalt nu er steeds minder papier op de mat valt. En, zeker bij oudere doelgroepen, een mailpack wordt een tijdje bewaard. En dat is goud waard, zoals elke fondsenwerver weet.

De mid-value donor: schat in eigen database
Ook de middle-donor staat duidelijk in de aandacht. Daar is nog heel veel te verzilveren: een grote groep betrokken en vaak goed geïnformeerde gevers zitten ‘gewoon’ in je eigen database, betoogde deskundige Millie Perrett.
Kwaliteits-communicatie, verbinding, het bouwen van een community en het bieden van keus, dat zijn de wegen naar het hart (en uiteindelijk de portemonnee) van de mid-value donor. Wie deze gevers standaard aanspreekt alsof drie euro per maand genoeg is, zal ze zelden zien upgraden naar een hoger niveau van betrokkenheid.
gerelateerde items