Trends buitenland: persoonlijke fundraising

25 januari 2007, 08:59
In de Verenigde Staten is het altijd weer verbazingwekkend hoe individuen fondsen werven voor Goede Doelen. Met een niet aflatend enthousiasme weten ze familie, vrienden en buren te enthousiasmeren om geld te doneren aan een Goed Doel. Maar de kring van potentiële donateurs kan verder en op een nieuwe wijze vergroot worden.


Daar waar prestaties als het lopen van een marathon worden geleverd en bijzondere gebeurtenissen als jubilea en verjaardagen plaatsvinden, wordt steeds meer gevraagd een bijdrage te leveren voor een goed doel. Onder aan de brief of e-mail staat een gironummer, waarmee wordt verwezen naar de mogelijkheid om een donatie te verrichten. In de VS zie je ook het gebruik van een eigen persoonlijke fundraising weblog fors toenemen.



Schrijver dezes liep de afgelopen marathon van New York voor een Goed Doel. Hij was niet de enige, tienduizenden anderen liepen eveneens voor een Goed Doel. Een deel ervan verwees op het shirt naar zijn of haar eigen weblog. In de VS bestaat een goede en makkelijke mogelijkheid om dit op te zetten.



Het bedrijf Firstgiving biedt de mogelijkheid om via een zeer eenvoudige manier je persoonlijke fundraising weblog te bouwen. Deze koppel je vervolgens aan een door de fiscus erkend Goed Doel naar keuze. De donateur kan online doneren en een bericht achterlaten op de weblog. Als je ook nog een te behalen resultaat achterlaat wordt feilloos de score bijgehouden.



Zo stuitte ik op de Fundraiser van de maand januari; James Morrison. Hij heeft al vijf jaar zijn haar niet geknipt en laat hiervoor bieden op zijn weblog. De hoogste bieder krijgt zijn haar en het geld gaat naar een kinderziekenhuis waar hij vroeger zelf behandeld is. Voordat de Beatles periode hier weer aanbreekt; het gaat om het idee.



Uit onderzoeken in de VS blijkt ook steeds weer dat online doneren leidt tot hogere opbrengsten. De wijze zoals beschreven maakt de persoonlijke betrokkenheid van de weblogger en donateurs alleen maar groter. In de VS hebben Goede Doelen organisaties en allerlei evenementen als marathons deze wijze van doneren nu helemaal ontdekt. Op verschillende wijze kan aldus voor deze insteek worden gekozen. Een ideale manier ook om de Goede Doelen organisatie via kleinere groepen op een andere en vooral meer betrokken wijze aan te spreken. Laten we het Tupperware Charity noemen.



In Nederland ook een geweldige mogelijkheid voor organisaties als de VFI en CBF en natuurlijk voor de individuele fondsen. Wie weet te koppelen aan vermogensfondsen die als verdubbelaar willen bijdragen? Bovendien is dit iets moois voor de erfopvolgers van de Donateursvereniging. Heeft binnenkort iedereen in Nederland zijn eigen GoodBlog?

gerelateerde items