Ronald Gorter overall winnaar FM50

6 november 2008, 08:59


Véél genomineerden, terechte winnaars en geen onvertogen woord. Iedereen kon zich uitstekend vinden in de winnaars van de verschillende categorieën van de FM50 2008. "Zat jij er niet bij dit jaar? Nou, dan kom je volgend jaar vast wel aan de beurt."

 


Niet-drammerige Dessing wint

Werkelijk iedereen die iets voorstelt in deze sector, stond wel ergens in een lijstje genomineerden. Toch waren de winnaars niet altijd de meest voor de hand liggende.

Zo won Floortje Dessing (o.a. Max Havelaar/ Fair Trade/ Rode Kruis) in de categorie Ambassadeurs. En dus niet de obligate Marco Borsato of recente knuffel kanker-survivor Maarten van der Weyden. Volgens de jury heeft Dessing een prettige, niet-drammerige girl next door uitstraling. Onlangs werd ze in een poll nog aangewezen als de meest betrouwbare vertegenwoordiger van een goed doel. Ook voor de betrokken organisaties is Dessing goud waard: "Ze is absoluut niet moeilijk, er zijn alleen maar voordelen."

 


Emotioneel dividend feestelijk uitgekeerd

Geen winnaar, maar een leuke eervolle vermelding: Jamy Goewie van Child at Venture, dat zich richt op het linken van microkredieten aan jonge ondernemers in ontwikkelingslanden. Dat doen er meer, maar Goewie bedacht een originele beursgang voor haar organisatie. Op een heuse aandeelhoudersvergadering werden donors beloond met een ‘emotioneel dividend' in de vorm van inspirerende testimonials en leuke optredens. Alle succesvolle organisaties doen aardige dingen voor hun donateurs, maar door het introduceren van het begrip emotioneel dividend verdient Goewie deze eervolle vermelding.

 


Oude bekende: Loek van den Boog

In de categorie Filantropen was de winnaar minder verrassend (hoewel, het had ook best weer de onvermijdelijke Joop van den Ende kunnen zijn). Filantroop van 2008 werd Loek van den Boog van Net4Kids. Het moest er eens van komen. Van den Boog zette met Net4Kids een doeltreffend online-concept neer, met veel keuze voor de (moderne, kritische) donateur, die nauwkeurig kan volgen wat er met zijn/haar gift gebeurt. Van den Boog is er trots op dat alle vaste kosten van Net4Kids door sponsorende bedrijven worden opgebracht. En dat blijft een beetje merkwaardig, er bestaat uiteraard niet zoiets als nul procent overhead. Wat Van den Boog positief onderscheidt van veel andere nieuwere initiatieven: Net4Kids is bepaald geen eendagsvlieg en de projecten breiden zich voortdurend uit. Van den Boog, toch wel gewend aan veel waardering voor zijn werk, toonde zich in zijn bedankje absoluut niet blasé en nog net zo bevlogen als bij de start van Net4Kids.

 


Een érg klein wereldje

De categorie Stakeholders liet een dwarsdoorsnede van de filantropische sector in Nederland zien. Alle Schuyten, Poel- en Hartmannen, Bosma's en Kempsen waren genomineerd. Verrassender waren Sigrid van Aken van de Goede Doelen Loterijen en de altijd lof verdienende Marjan Sax (Mama Cash en Donor Academy). De terechte winnaar: Fons van Rooij van WWAV. Volgens de jury: een uitstekende dienstverlener maar geen slippendrager. Groter compliment kun je als consultant/toeleverancier/bureau niet krijgen. Hier en daar was er wat gemopper omdat WWAV een van de sponsors van de FM50 Awards was. "Hij had die prijs meteen moeten doorgeven aan nummer twee." Juist bij de categorie Stakeholders bleek het filantropische wereldje opeens wel érg klein.

 


Klassieke actie met enorme respons

De prijs voor de beste mediacampagne ging naar Greenpeace, voor de basaltblokken-actie tegen overbevissing. Een klassieke Greenpeace-actie (volgens het bearing witness principe van de Quakers) die onverwacht heftige emoties opriep en een ongelofelijke hoeveelheid free publicity opleverde. Maar ook dreigementen van boze vissers en CDA-ers die alle subsidies voor kritische organisaties ter discussie stelden. (Greenpeace ontvangt overigens geen enkele subsidie van de overheid). Liesbeth van Tongeren van Greenpeace vond de prijs een geweldig steuntje in de rug. "Maar overschat het effect niet: we hebben nog steeds niet met Verburg om de tafel gezeten, hoe vaak ze ook zegt dat ze dat wil.' Voor boze reacties van donateurs is Van Tongeren minder bang: ‘Onze achterban kent onze methoden en waardeert ons daar juist om."

 


Soms soepel, soms compromisloos

Dé winnaar van de avond was Ronald Gorter van het Fonds Psychische Gezondheid: hij kreeg niet alleen de prijs voor de beste bestuurder, maar ook de overall FM50 Award. Lezers van FM schoven Gorter met overweldigende meerderheid naar voren. Niet alleen vanwege zijn eigen Fonds, maar ook omdat Gorter als voorzitter van de Samenwerkende Gezondheidsfondsen steeds veel initiatief neemt en door stroperige overheidsstructuren heeft weten te breken. Binnenkort beginnen er in twee van de 40 Vogelaar-wijken projecten van de samenwerkende gezondheidsfondsen. "Vaak moet je soepel en geduldig zijn, maar af en toe moet je er echt doorheen breken en geen concessies doen. Een beetje Greenpeace dus. En daar ben ik niet bang voor."

gerelateerde items