‘Roadmap’ ING voor strategische partnerships goede doelen en bedrijven

‘Roadmap’ ING voor strategische partnerships goede doelen en bedrijven
‘Roadmap’ ING voor strategische partnerships goede doelen en bedrijven
24 februari 2014
Nieuws | | Organisatienieuws

In het rapport ‘Goede doelen en bedrijfsleven’ doet de afdeling Public Sector van ING aanbevelingen voor succesvolle strategische partnerships tussen goede doelen en bedrijven. Het rapport schetst de laatste trends en ontwikkelingen; geeft praktijkvoorbeelden en een handleiding (‘roadmap’) voor goede doelen op weg naar strategische partnerships met bedrijven.

‘De rol die goede doelen vervullen is van onmiskenbaar belang voor de samenleving. Driekwart van de Nederlanders is op één of andere manier betrokken bij een goed doel. Dat is één van de redenen waarom ING-onderzoek doet in deze sector’, aldus Ceel Elemans (foto) ING Sectormanager Public Sector.

Inkomsten onder druk
Volgens Elemans is de goede doelenmarkt enorm in beweging. ‘De inkomsten vanuit particulieren en bedrijfsleven staan onder druk. Bovendien wordt het steeds lastiger om leden, donateurs en vrijwilligers voor dergelijke activiteiten te vinden. Daar komt bij dat particulieren maar ook bedrijven vaker op zoek zijn naar activiteiten waarmee zij op maatschappelijk gebied zichtbare resultaten kunnen bereiken’, aldus Elemans.

Concurrentie neemt toe
Actieve betrokkenheid bij een goed doel wint steeds meer aan betekenis, volgens ING. Elemans: ‘Het gaat allang niet meer om uitsluitend het geven. Daarom zijn events als Het Glazen Huis van 3FM en Ropa Run zo succesvol. Door moeilijke economische omstandigheden die ook nog in 2014 zullen gelden, zal de onderlinge concurrentie tussen goede doelen verder toenemen. Dit noopt tot steviger positionering. Waar leg je de focus? Hoe herkenbaar ben je? Wat is er nodig voor een zichtbaardere impactverbetering van activiteiten? Is het niet zo dat we bij complexe transitievraagstukken meer aandacht krijgen voor kansen en innovaties? Daarbij past proactief ondernemerschap op gebied van investeren in langdurige duurzame en rendabele relaties.’

Geefbeleid
Strategische samenwerking met het bedrijfsleven is zo’n kans, volgens Elemans. Veel bedrijven hebben echter nog helemaal geen ‘geefbeleid’ geformuleerd en steeds meer bedrijven oriënteren zich juist nu op uitbreiding van hun maatschappelijke rol. Samenwerken met het bedrijfsleven op maatschappelijke thema’s biedt wederzijdse voordelen. In zo’n partnership is het de kunst om zowel maatschappelijke als zakelijke doelen op één lijn te brengen, volgens Elemans: ‘De win-win is dat het goede doel gratis expertise, inzet van mensen en middelen krijgt en dat de zakelijke partner positieve energie en meer bedrijfsbetrokkenheid bij haar medewerkers creëert. Uiteraard hoort bij een strategische samenwerking ook dat partijen samen goede afspraken maken over risico’s en reputatieaspecten.’

Hoofdpunten uit het rapport
* Bedrijven combineren MVO-inspanningen in toenemende mate met hun kernactiviteiten. Daarbij zoeken zij intensievere samenwerking met goede doelen op vergelijkbare kernthema’s, gedeelde missie of visie.
* Dergelijke strategische partnerships bieden goede doelen niet alleen meer armslag om activiteiten te ontplooien, maar vooral ook toegang tot nieuwe contacten en kennis.
* Voor bedrijven staat een betere reputatie voorop. Als argument voor intensieve samenwerking wordt het bevorderen van innovatie snel belangrijker.
* De externe druk op bedrijven om maatschappelijk actiever te worden neemt alleen maar toe. Zij zullen meer en meer op zoek gaan naar allianties met goede doelen. Ook schaarse middelen, interne druk vanuit stakeholders en een terugtrekkende overheid drijven beide ‘werelden’ verder in elkaars armen.

‘Roadmap’ goede doelen voor strategische partnerships
1. Kom in actie
2. Focus op gemeenschappelijke thema’s
3. Kijk voorbij het geld
4. Wees flexibel en creatief
5. Communiceer helder
6. Maak reputatierisico’s bespreekbaar en stel eisen
7. Bouw stap voor stap
8. Ga van eigen kracht uit
9. Werk samen met andere goede doelen
10. Minimaliseer niet de kosten, maximaliseer de waarde

Lees het volledige rapport: klik hier.