Oranje Fonds Groeiprogramma (deel 2): Ronald van der Giessen

4 december 2008
Nieuws | | Goede doelen

Hoe succesvol sociale projecten vaak ook zijn, meestal blijft het bij lokale initiatieven. Omdat de kennis of de middelen ontbreken voor een nationale opschaling. Adviesbureau McKinsey en het Oranje Fonds startten daarom eind 2007 met het Oranje Fonds Groeiprogramma, waarin 20 initiatieven gesteund worden bij het opzetten van een landelijk vervolg. Deel 2 in een tweeluik over een bijzonder partnership: een interview met Oranje Fonds-directeur Ronald van der Giessen.


Waar komt het idee voor het groeiprogramma vandaan?

 


Van der Giessen: "In gesprek met McKinsey-partner Menno van Dijk kwamen we erachter dat we met precies dezelfde vraag worstelden. Hoe kun je clubs met groeiambitie of een idee dat het verdient opgeschaald te worden verder brengen? Dat is een financiële kwestie. Want er is tijd en aandacht voor nodig. Die heb je niet, want je bent immers al druk bezig in de eerste vestigingsplaats."

 


Er is dus geld nodig om de ondernemer vrij te stellen, zodat hij groei kan realiseren.

 


Van der Giessen: "Juist. Daarnaast is het zo: wat de inhoudelijke aard van het project ook is, de maatschappelijke omgevingsfactoren zijn hetzelfde. Er is geen winstoogmerk en er is altijd - vroeg of laat - sprake van overheidsbemoeienis. En vrijwel alle sociale initiatieven steunen op vrijwilligerswerk. Er zijn dus veel aspecten die gedeeld worden. Vandaar dat we hebben gezegd: we gaan die verschillende sociale initiatieven bij elkaar zetten en faciliteren. Met kennis, begeleiding en financiering."

 


Wat is de rolverdeling?

 


Van der Giessen: "Oranje Fonds is drager van het geheel. De inrichting van het programma is een volledige coproductie. McKinsey heeft een grote rol gespeeld in training en ook enkele coaches geleverd. Als Oranje Fonds hadden we het groeiprogramma nooit alleen zo neer kunnen zetten."

 


Hoe zit het proces in elkaar?

 


Van der Giessen: "We zijn in het voorjaar van 2007 begonnen met het selecteren van interessante initiatieven. Onze keuze is bepaald aan de hand van een aantal criteria. De plannen moesten verschillend van aard zijn, geografische gespreid, en er moest een duidelijk groeiambitie zijn. Van de ruim 140 ingediende plannen hebben we er 20 gekozen. Met deze twintig zijn we in november 2007 van start gegaan. Alle initiatieven kregen een coach toegewezen en een budget voor de komende drie jaar: maximaal 50.000 euro per jaar. Vervolgens is een tamelijk intensief programma aangeboden, waarin bijvoorbeeld kennis over financiële huishouding en bestuurlijke inrichting is aangereikt. McKinsey stelde bovendien als leidraad het Groeiboek op."

 


Is er iets te zeggen over de resultaten tot dusver? Meten jullie het maatschappelijk rendement op de een of andere wijze?

 


Van der Giessen: "Het gevoel is eigenlijk van meet aan: dit klopt. Het lijkt erop dat we bij veel partijen de juiste snaar hebben geraakt. Van de twintig is er maar een afgevallen. Op 8 december sluiten we de eerste ronde. Alle deelnemers laten zien wat zij bereikt hebben in het eerste jaar. Het is ons duidelijk dat we in een grote behoefte voorzien, maar pas over twee jaar kunnen we echt kunnen vaststellen of we staan waar we gehoopt hadden te staan."

 


Er is behoefte: betekent dit dat het programma zal worden opgeschaald?

 


Van der Giessen: "Eind 2009 starten we met een nieuwe ronde. Die zal waarschijnlijk van dezelfde orde zijn. Het zal allemaal niet groter worden. Waarom? Geld is niet het enige wat dit programma tot een succes maakt. Het enthousiasme van de partners is aan een bovengrens gebonden. Er zijn bijvoorbeeld diverse partners die een coach leveren. Een communicatiebureau dat één coach levert kun je niet gaan overbelasten. Het moet voor alle partijen leuk blijven. Want alleen wat je met plezier kookt wordt lekker."

 


Zie ook: www.oranjefonds.nl  

 


Klik hier voor meer informatie over het Groeiprogramma