Meting Donateurspanel september:Goede doelensector krijgt mogelijk concurrentie van non-profit

Meting Donateurspanel september:Goede doelensector krijgt mogelijk concurrentie van non-profit
Meting Donateurspanel september:Goede doelensector krijgt mogelijk concurrentie van non-profit
4 oktober 2012
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

De goede doelensector zal in de toekomst waarschijnlijk donaties van het Nederlandse publiek moeten delen met non-profitinstellingen. Dat is een van de uitkomsten van de meting van het Nederlands Donateurspanel in september. De recente verkiezingsuitslag zorgt volgens de meting voor een positiever oordeel over het geefklimaat

Het donateursvertrouwen is met -34 wederom licht gestegen. Dat vertrouwen is in de leeftijdsgroep 18-24 jaar het hoogst, terwijl dat bij de leeftijdsgroep 55+, juist de groep die het meeste doneert, het laagst is. Na het dieptepunt van vorig jaar september, toen het donateursvertrouwen op -49 stond, lijkt er nu een lichte constante stijging door te zetten.
PVV-stemmers hebben het laagste donateursvertrouwen met -59, gevolgd door SP-stemmers met -36. PvdA- en VVD-stemmers hebben nagenoeg hetzelfde donateursvertrouwen met -34 en -33 (wat overigens ook het Nederlandse donateursvertrouwen van -34 weerspiegelt). Het hoogste donateursvertrouwen hebben D66-stemmers met -15.

Consumentenvertrouwen stijgt
Voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlandse Donateurspanel was in de metingen van maart en juni van dit jaar het consumentenvertrouwen lager dan het donateursvertrouwen. Het consumentenvertrouwen is echter in drie maanden tijd sterker gestegen dan het donateursvertouwen en komt dus in september weer hoger uit (-29).

Fondsenwervende non-profits
Bijzonder is dat een vijfde van de respondenten aangeeft dat ze naast goede doelen ook bereid is aan andere non-profit instellingen te doneren, zoals aan ziekenhuizen, musea en theaters. Respondenten geven aan dat ze er begrip voor hebben dat non-profits gaan fondsenwerven, omdat ‘door bezuinigingen het geld hard nodig is’ (44 procent) en dat het goed is, omdat de overheid niet alles kan blijven betalen (40 procent). Tegelijkertijd zegt 40 procent dat ze het niet goed vindt, omdat ze al zo vaak gevraagd worden om geld te doneren aan goede doelen. Ook werd gezegd dat er al genoeg fondsenwervende acties zijn en dat non-profitinstellingen maar moeten gaan samenwerken met bestaande goede doelen.

“Markt gaat er anders uitzien”
“Aan de hand van deze uitkomsten kan geconcludeerd worden dat de markt voor fondsenwerving met de toetreding van veel non-profitinstellingen er in de komende jaren anders uit zal komen te zien”, meldt het rapport. “Geld van de donateurs kan immers maar één keer worden gedoneerd. Goede doelen zullen dus hun uiterste best moeten doen om urgent en belangrijk te blijven om deze nieuwe concurrentie het hoofd te kunnen bieden.”

Verkiezingsuitslag zorgt voor positiever oordeel geefklimaat
De recente verkiezingsuitslag zorgt voor een positiever oordeel over het geefklimaat. Over het algemeen is men niet heel positief over het geefklimaat van Nederland voor de komende twaalf maanden (-57). Als de vraag echter wordt gesteld binnen de context van de verkiezingsuitslag dan is men een stuk positiever hierover (-26). Het lijkt er dus op dat de verkiezingsuitslag tot wat meer positivisme in Nederland leidt.

Klik hier voor het complete rapport.