International Fundraising Congress: onmisbaar in tijden van crisis

9 oktober 2008, 08:59
Volgende week (14 t/m 17 oktober) vindt het 28e IFC in Noordwijkerhout plaats. Voor de late aanmelders: er zijn nog plaatsen! Het IFC is het grootste fundraisingcongres van het noordelijk halfrond. Zeer aanbevolen voor iedereen die iets te maken heeft met filantropische instellingen die ergens geld vandaan moeten halen. Plus: debatten over fundraisen tijdens een financiële crisis (geen hopeloze zaak!).



Minder focus op Angelsaksische landen

Vorig jaar zagen de bezoekers van het IFC er als volgt uit: managers/afdelingeshoofden (52%) fondsenwervers/marketeers (21%), CEO's (15%) en consultants/creatieven/bureaus (12%). Enkele duizenden deelnemers, afkomstig uit 50 landen en 450 ngo's hebben zich al ingeschreven.

De grote en bekende namen ontbreken ook dit jaar niet: copywriter/consultant Mal Warwick, consultant Ken Burnett en vele anderen uit de Angelsaksische ngo-wereld geven weer workshops en presentaties. Het IFC doet daadwerkelijk iets met de kritiek dat het congres sterk op Engelstalige landen gefocust is: elk jaar zijn er meer workshops en presentaties van creatieve ‘nieuwkomers' uit Latijns-Amerika en Azië. Want daar gebeurt het de laatste jaren. Internet-campaigning en social netwerk fundraising komen ruimschoots aan bod. Ook voor beginners die nog nauwelijks kennis en ervaring hebben, is het IFC een uitstekende crash course. Ook voor de basale technische kennis.



Speciale sessies voor CEO's

Er zijn meer dan 100 sessies, debatten, grote presentaties en panel-sessies. Veel workshops worden meerdere keren gehouden, zodat iedereen een veelzijdig programma kan samenstellen. Sterk punt van het IFC zijn de Big Issue-debatten: voor de meer ervaren congresgangers een prima gelegenheid om dieper in culturele achtergronden van fondsenwerving te duiken. Moet je mannen anders benaderen dan vrouwen (ja)? Is social network fundraising geschikt voor elk land (ja), wat te doen met de groeiende interesse voor religie (en niet alleen de Islam) (op inhaken, gouden voedingsbodem voor ngos').

De intensieve Masterclasses zijn vrijwel volgeboekt, maar er blijft nog genoeg over, van vrijwel elk niveau.

Steeds meer probeert het IFC de CEO's van ngo's te trekken (ondermeer met speciale sessies en debatten voor top-bestuurders), omdat zoals elke fondsenwerver kan beamen, juist daar de basis voor een succesvol beleid ligt. Dat lukt langzaam maar zeker: het aantal directeuren en bestuurders onder de deelnemers neemt heel licht toe.



Gold Star Award voor DRTV

Ook dit jaar zal op het IFC de Gold Star Award voor de beste direct response tv-campagne worden uitgereikt. Vorig jaar won het Nederlandse SOS Kinderdorpen. Dit jaar op de shortlist: drie Britse, een Canadese en een Mexicaanse campagne. De Gold Star wordt gesponsord door WWAV Rapp Collins en de Resource Alliance (de organisator van het IFC).

De winnende campagne van 2007 en de kanshebbers voor dit jaar zijn te bekijken op de website. Plus: heel veel achtergrond, blogs, FAQ's en andere wetenswaardigheden voor iedereen die op de een of andere manier te maken heeft met het binnenbrengen van geld.



Zie ook: www.resource-alliance.org

gerelateerde items