IFC-thema: originaliteit

1 november 2007, 08:59
Boeiend en inspirerend: de Big Issue debatten. Dit jaar ondermeer: originaliteit.

Maar hoe doe je dat, origineel zijn? Een panel kwam tijdens het IFC met een aantal tips.


Na een levendig debat met een volle zaal (wie wil er nu níet leren hoe je origineel moet zijn?) komt het panel met een soort lijst: dingen van heel verschillende orde waarop je moet letten als je streeft naar originaliteit. Belangrijkste tip: niet verkrampen in het streven naar originaliteit, maar relaxen!

 


• Community fundraising (binnen eigen groep, stad, gemeenschap, beroep, etc) is weer in opkomst. Was ooit het begin van alle filantropie en we gaan er weer naar terug, in een steeds groter wordende global community. Die is voor de meeste mensen niet te behappen, dus het lokale en dichtbije wint weer aan waarde.

Vind het wiel niet opnieuw uit: kijk eens naar vroeger, hoe deden die vroege filantropen dat? Kleinschalig, maar niet knullig. Dichtbij, maar met de modernste technische hulpmiddelen. Dat is pas vernieuwend.

• Let op de nieuwe rijken! Die groep groeit, voelt zich soms enigszins schuldig over hun snelle stijging uit hun eigen groep en willen mede daarom graag iets goeds doen met hun geld.

Juist deze groep is gevoelig voor creatieve en originele ideeën en doelen. En een beetje brutaliteit kan prima bij deze groep.

Een expliciete oproep van Oxfam aan een groep nieuwe rijken om minimaal € 10.000 te

geven, was een groot succes. Een verzoek om € 50 deed niets.

• Wees niet bang voor inspraak van de donateur. Vraag hem wat hij wil en geef dat vervolgens. Mooi voorbeeld: ontwikkelingsorganisatie waar (grote) gever zijn eigen portfolio van projecten kan managen. Faciliteer de gever, en hou hem niet op afstand omdat hij misschien niet precies past in jouw profiel. Probeer je ook niet te bemoeien met webfora over jouw organisatie. Volg ze wel en doe er je voordeel mee.

• Als mensen vrij zijn doen ze vaak wat ze eerder ook al deden. Mensen zijn in principe niet zeer tot vernieuwing geneigd. Maar om aandacht te trekken en nieuwe groepen aan te spreken, zul je toch soms origineel moeten zijn. Prikkel je gevers, schud ze wakker, ook al lijken ze dat niet nodig te vinden. Maar bied tegelijkertijd ook altijd de gebruikelijke vormen van geven aan.

• Maak je organisatie zo divers mogelijk! Blank, zwart, jong, oud, man, vrouw, Europees, Afrikaans, Aziatisch: zorg voor een grote mate van diversiteit. Dat levert per definitie een creatievere en meer tot originaliteit geneigde cultuur op.

• Neem risico's! Probeer van alles en smoor niet elk initiatief in ja-maar en praktische bezwaren.

En analyseer vervolgens eventuele mislukkingen.

• Stel jezelf beperkingen op bij het komen tot ideeën. Als alles mogelijk is, ontstaat er geen enkel idee. Als er een begrenzing is (mag niet meer dan X kosten, moet volgende maand klaar zijn, kan alleen in die provincie) komt er meer creativiteit los.

Als de ideeën goed zijn, kun je ze altijd nog op grotere schaal kopiëren.

• Lijkt gek bij originaliteit, maar kopieer gerust van anderen. Niet iedereen pikt alles op van elke organisatie. Gewoon overnemen en aanpassen aan jouw donateurs en missie, kan zeer origineel zijn binnen jouw context. Staar je niet blind op de druk om voortdurend supervernieuwend te zijn.

• Klinkt alweer gek: begin niet met het stellen van financiële targets. Hou de opbrengst van je nieuwe activiteiten even helemaal buiten beeld. Het begint met ideeën en draagvlak bij (potentiële) gevers, richt je daarop. Uiteindelijk zal draagvlak altijd geld opleveren.

• Breng je CEO's en boards direct in contact met je gevers en vrijwilligers. Dat is meestal een eyeopener. En het helpt om nieuwe ideeën erdoor te krijgen bij de top van de organisatie, die doorgaans zeer traditioneel denkt.

• Creëer een cultuur van vernieuwing. Beloon bijvoorbeeld nieuwe ideeën, of ze nu worden uitgevoerd of niet. En zorg dat medewerkers elkaars ideeën leren kennen, dat kan weer nieuwe ideeën opleveren. Beperk brainstorms niet tot bepaalde afdelingen: de beste ideeën komen niet zelden van de schoonmaker, vrijwilliger of receptionist die vaak veel meer minder diep in de verkokerde organisatie zit.

• Huur externe creativiteit in, maar doe dat pas als je team/organisatie staat als een huis. Bij zwak leiderschap en een rammelende organisatie is ingehuurde creativiteit weggegooid geld.

• Kijk naar kleine organisaties en laat je door hen inspireren.

• Kijk naar opkomende fondsenwervende landen, zoals Brazilië, China en India.

• Relax! Creativiteit en originaliteit gedijen het best bij gewoon nietsdoen. Maak uren vrij voor lanterfanten. Juist in die perioden komen de ideeën.

• Stop de brainstorms met meer mensen tegelijk. Recent onderzoek laat zien dat veel mensen bij brainstorms niet uit de verf komen, terwijl ze in hun eentje of met z'n tweeën zeer creatief zijn.

• DAAG JE ACHTERBAN UIT!

Marcelo Iniarra Iraegui illustreert dit met een overtuigend voorbeeld. Een oproep via internet om een goed idee voor een Greenpeace-actie in te dienen, leverde duizenden reacties op. Een paar honderd daarvan waren de moeite waard. Drie ervan zijn inmiddels uitgevoerd (het taggen van walvissen met zendertjes, en ze volgen op het net, zodat er bij de jacht opwinding ontstaat wanneer een gepersonaliseerde walvis dreigt te worden afgeslacht.

Uiteraard worden alle ideeënleveranciers meteen in een eigen community met elkaar in contact gebracht. Ze voelen zich gewaardeerd en de eerste goede ideeën uit de volgende ronde komen alweer binnen.

 


Zie ook: www.marceloiniarra.com

gerelateerde items