IFC: ietsje kleiner, zeker niet slechter

22 oktober 2009, 08:59


NOORDWIJKERHOUT (22 oktober) - Op dit moment is in Noordwijkerhout het 29e International Fundraising Congress in volle gang. Volgens de organisatoren is het aantal deelnemers als gevolg van de crisis licht gedaald met enkele procenten. Vooral Amerikanen zijn iets minder aanwezig dan voorgaande jaren.

 


Op de eerste twee dagen van het IFC waaide er een optimistische wind. ‘Change’ is het motto van dit jaar en bij de openingssessie en op veel workshops was dát dan ook het toverwoord. En vrijwel elke spreker die refereerde aan hét recente megasucces voor fondsenwervers: de fundraising-campagne van Obama in 2008. Hoe doet-ie dat toch?

 


Van top-down naar bottom-up

De geest van Obama waart rond op het 29e IFC, dat dinsdag 20 oktober startte met de master classes en woensdag 21 oktober voor het grootste deel van de ruim negenhonderd deelnemers. Zoals elk jaar was er een spetterende openingssessie, waarbij het Afrikaanse continent en de grassrootsbewegingen (die vooral draaien om vrouwen) centraal stonden. Alles geïnspireerd door Obama's succesvolle campagne die immers ook 'from the bottom up, by many common people' tot een megasucces is geworden.

 


Verbondenheid

Alle fondsenwervende organisaties kunnen iets leren van Obamas succes, betoogde Nick Allen, ervaren fundraiser uit de US en medewerker aan de Obama-campagne. 'Obama gaf ons het gevoel dat we weer trots kunnen zijn op de VS.' En of je het nu gezamenlijke trots, connectedness, verbondenheid of groepsgevoel noemt: het zijn deze emoties die ook veel goede doelenorganisaties zouden moeten aanspreken bij hun (potentiële) achterban.

 


Campagnes definitief veranderd

Marcelo Iñarra, vernieuwend online fondsenwerver/campaigner uit Argentinië die vooral online campagnes organiseert, benadrukte nog een andere les van Obama's campagne. Obama aangetoond dat internet de campagne- en fondsenwervende wereld definitief heeft veranderd. Het hele basisidee dat wij als charity organisaties dingen zenden naar de wereld die ze dan maar moet omarmen of niet, is totaal veranderd. Wij moeten de regie uit handen geven. Iedereen is producer van zijn eigen content, wij kunnen slechts de mogelijkheden bieden om mensen contact met elkaar te laten maken.'

Volgens Iñarra zal dat de visie van het publiek op ngo's drastisch veranderen: 'Onze donateurs zullen het op den duur niet meer pikken dat wij met zulke aantallen medewerkers ons werk doen. Kijk naar Wikipedia.com, daar werken maar twintig mensen!'

 


Eerst inspiratie, dan pas geld

In verschillende workshops kwamen de succesvolle 'nieuwe' media uitgebreid voorbij. En ook dan dook Obama voortdurend op. Wat kunnen we allemaal nog meer leren van zijn campagne? Richt je niet allereerst op de giften, richt je op betrokkenheid en eigen actie van mensen. Creëer mogelijkheden voor communities, breng de boodschap naar zoveel mogelijk social networks, maar probeer daarna niet elke uiting te controleren en te managen. Laat de olievlek van consumer-generated content zijn werk doen. Zorg voor mogelijkheden om foto's, filmpjes en blogs te posten. Vergeet (zeker in Afrika) de mobiele telefoon (ringtones! sms!) als krachtig actiemiddel niet.

 


Experimenteer en durf ook te stoppen

En: durf te experimenteren met nieuwe, soms wilde, ideeën. Voorbeeld uit Obama-campagne: een tax-calculator op de Obama-site, die voor je berekende wat het zou schelen als Obama zou worden verkozen. Groot succes. Daartegenover staan tientallen leuke vondsten die niets hebben gedaan. Geen punt, gewoon snel op wat anders overstappen. (Dat was wel een voordeel voor Obama: hij had bijna honderd mensen die uitsluitend met dit soort innovaties bezig waren.)

 


Speciale sessie voor Nederlandse fundraisers

Het Nederlands Genootschap voor Fondsenwervers organiseerde dinsdagmiddag een bijeenkomst voor haar leden op het IFC. Top-onderzoeker en fundraiser Tony Myers gaf een verslag van zijn jarenlange onderzoek: Wat drijft major donors en hoe kunnen we potentiële grote gevers beïnvloeden om aan ons te geven? (Meer over deze presentatie in FM van volgende week.)

 


Crisis vraagt om grote veranderingen

Naast Change gonst er nog een ander woord door de wandelgangen van het IFC: Crisis. Hoe vergaat het de filantropische sector wereldwijd na een jaar van crisis? Alan Clayton (een van de meest favoriete IFC-sprekers) hield donderdagochtend in alle vroegte de moed erin. 'Sure, it's terrible, and it will get worse. Maar we hebben meer dan ooit de kans en de noodzaak om terug te gaan naar waar het allemaal om gaat: inspiratie. We moeten terug naar de basis, de grassroots-fase waaruit we bijna allemaal stammen. Goede doelen moeten mensen inspireren om deel te zijn van een grotere beweging, daarna doen zij het werk voor ons. De toekomst is aan de sociale netwerken en de kleine, eigen fondsenwerving door iedereen die zich betrokken voelt bij een goed doel. Weg met branding en de verliefdheid op onze grote namen en beroemde logo's. Be prepared for big changes, everybody!'

 


Kijk ook op www.resource-alliantie.org

 


 

gerelateerde items