Fondsenwerving in een financi

16 oktober 2008, 08:59
Het jaarlijkse IFC in Noordwijkerhout is in volle gang met ook dit jaar weer een ambitieus programma. Toch sijpelt er één onderwerp door alle geplande workshops en debatten: de kredietcrisis. Fondsenwervingsgoeroe Ken Burnett aan het woord.


Burnett: "Veel goede doelen denken dat het helemaal geen zin heeft om fondsen te werven tijdens economisch zware tijden. De geschiedenis leert dat dat niet klopt. Juist het werven bij particulieren kan heel goed en succesvol door gaan als die individuele gevers het moeilijk hebben. Non profit organisaties doen het gemiddeld veel beter tijdens economische dips dan reguliere bedrijven: veel mensen willen overal wel op bezuinigen maar niet op de charity waar hun hart ligt. En daar zit dan ook de crux: laten wij ze voldoende merken dat ons hart ook bij de gevers ligt? Dat ze absoluut onmisbaar zijn voor het voortbestaan van onze organisatie? Vaak niet; we stoppen plotseling met alle ‘extra' communicatie, alles is opeens dure franje. ‘Dat snappen ze wel, dat we ons geld aan iets anders uitgeven'. Ze snappen het misschien wel, maar ze pikken het niet. Eigenlijk komt fundraising juist nu neer op de aloude basis: de donateur is je vriend en hij/zij moet voortdurend voelen dat je die vriendschap op waarde schat."



Burnetts tips voor financieel zwarte tijden:

• Investeer niet in nieuwe donateurs, maar versterk de binding met je bestaande donateurs. Goedkoper en effectiever, zo houd je de vaste kern van je achterban bij je.

• Wees voorlopig voorzichtig met de meest riskante en innovatieve campagnes, maar zet ze niet helemaal op een zijspoor. Zodra duidelijk is dat je vaste kern bij je blijft, kun je weer gaan investeren in gedurfde campagnes en nieuwe strategieën. Maar laat je niet afleiden en hou steeds je langetermijn fondsenwervingsdoelen voor ogen. Geen spielerei dus, in dit soort perioden. Spreid de risico's van je fondsenwerving.

• Wees wel innovatief in de proposities die je biedt: misschien zijn er kleinere, goedkopere projecten die je juist nu naar voren moet halen? Focus op behapbare activiteiten voor je donateurs. Ze moeten merken dat hun bijdrage er altijd toe doet en altijd goed wordt besteed. Hak je projecten nog meer op in kleinere doelen, waarmee en gever

• Bied je donateurs nog meer opties: wil hij minder geven, anders geven, vaker geven? Laat duidelijk merken dat je daarvoor openstaat en hou ze bij je, ook als opeens overstappen op 5 euro per kwartaal, een bedrag dat je misschien vroeger de moeite niet waard vond. Behandel je donateurs met alle egards en ze zullen je weten te vinden als het weer beter gaat.

• Het is meer dan ooit belangrijk om de simpele dingen erg goed te doen: bedanken, communicatie met je donors, updates van je activiteiten, verantwoording afleggen etc etc. Klantenbinding zit in de details, verlies die nooit uit het oog. Geen onpersoonlijk advertenties dus, maar brieven en emails als je een koerswijziging wilt communiceren. Investeren in een goed klantenservice-team en in je collectanten is nu belangrijker dan ooit.



10

gerelateerde items