FM's Jaaroverzicht Filantropie: Movers 2010

22 december 2010
Nieuws | | Personalia

MOVERS (december 2009-december 2010)

Oud-landsadvocaat en voorzitter van het College van Procureurs-Generaal prof. mr. Joan Lodewijk de Wijkerslooth de Weerdesteyn wordt benoemd als nieuwe voorzitter van het CBF. Hij volgt Henk Koning op * Peter Noordanus wordt per 1 januari 2010 lid van het bestuur van Fonds 1818. Bij Fonds 1818 zal Noordanus zich onder meer bezig gaan houden met het beleggingsbeleid van het fonds * Marc Vooges, voormalig directeur bij de Fundraising Company, wordt de nieuwe algemeen directeur van de ontwikkelingsorganisatie Stichting Humana * Anton Westerlaken, onder meer oud-voorzitter van vakbond CNV, treedt aan als voorzitter van de raad van toezicht van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) * Lucas Meijs wordt benoemd als hoogleraar Strategic Philanthropy aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University * Arthur Detering, sinds 4,5 jaar de algemeen directeur van WDM Nederland, vertrekt en wordt opgevolgd door Frederik Eshuis * Shula Rijxman, commercieel directeur IDTV, volgt Maya Meijer-Bergmans op als voorzitter van de Raad van Toezicht van Pink Ribbon * Danny Friedrichs vertrekt als directeur bij het ISF; Peter Helmer neemt zijn functie voorlopig waar; ook adjunct-directeur Annette Eikmans verlaat het ISF * Nierstichting-directeur Paul Beerkens geeft het stokje over aan zijn adjunct-directeur Tom Oostrom en wordt ook nog eens benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau * Erica Terpstra treedt toe tot de international advisory board van Dance4life * Voormalig FM50-winnaar dr. Rien van Gendt aanvaardt de functie van vice-voorzitter in het bestuur van de EFC; Van Gendt was al lid van EFC's Advisory Council sinds 2006 * Caroline Bakker (45) treedt toe tot de Raad van Toezicht van AMREF Flying Doctors * Karin Nas gaat als fondsenwerver aan de slag bij Habitat for Humanity * CBF-directeur Adri Kemps wordt op de Algemene Ledenvergadering van de ICFO, de internationale vereniging van onafhankelijke toezichthouders op fondsenwervende instellingen, verkozen tot Secretaris Generaal * Maria Martens, voormalig Europarlementariër voor het CDA, wordt benoemd tot nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van gezondheidsorganisatie Simavi. Zij volgt Froukje Runia op, die sinds 2009 optrad als interim-voorzitter * Na ruim acht jaar gewerkt te hebben voor de Werkgroep Filantropische Studies van de VU wordt Pamala Wiepking Universitair Docent Empirische Sociologie aan de Erasmus Universiteit * Eind september gaan de leden van het Goede Doelen Platform akkoord met de benoeming van een nieuwe voorzitter: Alexander Rinnooy Kan * Ruud van Eijle wordt de nieuwe algemeen directeur van kindgerichte ontwikkelingsorganisatie World Vision. Van Eijle komt van Stichting Dorcas Hulp Nederland, waar hij ruim vijf jaar het fondswervende kantoor leidde * Ton Hanselaar, sinds 2002 algemeen directeur van KWF Kankerbestrijding, verlaat de organisatie om voorzitter van de Raad van Bestuur van de Brabantse zorginstelling Pantein te worden *