Filantropie in een platte wereld

31 juli 2008


Wie het nog niet gelezen heeft moet er snel aan beginnen: The World is Flat: A Brief History of the Twenty-first Century (in het Nederlands vertaald als: De aarde is plat: ontdekkingsreis door een geglobaliseerde wereld). In dit boek beschrijft Thomas Friedman dat globalisering meer is dan alleen een economisch verschijnsel: hij constateert "platmakende krachten" die ervoor zorgen dat macht en kansen gelijker worden verdeeld, doordat steeds meer mensen middelen en mogelijkheden krijgen om zich met elkaar te verbinden, te concurreren en samen te werken.

 


Deze opvattingen hebben grote gevolgen voor de industrie, maar ook voor de Goede Doelensector, althans dat betoogt Jon Duschinsky op de Bridge Conference, die van 23 tot 25 juli plaatsvond in Washington. Duschinsky (een hyperactieve John Cleese-achtige verschijning) laat in een gelikte, overtuigende, drie uur durende (!) presentatie zien waarom de wereld ook voor Goede Doelen "verplat". Eén van de beste illustraties daarvan: de film Shift Happens (integraal te zien op YouTube). Maar Duschinsky geeft meer voorbeelden:

• De internationalisering van Goede Doelen vergelijkingssites, zoals GuideStar, maken het voor het publiek mogelijk om de beste, impactvolle organisaties te vinden, wereldwijd. De voorspelling is dat door deze ontwikkeling enkele grote internationale organisaties worden opgeblazen, niet alleen omdat anderen het beter doen - maar vooral omdat het publiek mondiale keuzevrijheid krijgt.

• Er ontstaan nieuwe "businessmodellen"; internetgedreven organisaties die een direct contact tussen donateur en ontvanger mogelijk maken - en daarmee de tussenpersonen (Goede Doelen dus) uitschakelen. Een paar inspirerende voorbeelden: www.kiva.org, www.nabuur.com en www.modestneeds.org.

• Grote internationale organisaties (zoals Unicef, SOS Kinderdorpen en WWF) zetten investeringsfondsen op, waarmee men in hoog tempo in emerging economies ledenorganisaties kan opzetten. Voorbij zijn de tijden dat charities als grassroot-organisaties moesten starten met niets - en voorbestemd waren om langzaam te groeien. Charity is business geworden! Overigens: ook kleine (veelal Amerikaanse) charities storten zich op onontgonnen markten, vooral in Oost-Europa en Zuidoost Azië. Met weinig investeringskapitaal zijn daar grote "winsten" te maken!

• Terwijl het Engelse Oxfam arme gemeenschappen in India ondersteunt, geven rijke personen uit India geld voor arme Indiase gemeenschappen in de UK. Traditionele Noord-Zuid verhoudingen worden op zijn kop gezet!

• Bedrijven gaan fondsenwerven (zonder zich iets aan te trekken van zoiets als het CBF-keur...) - en mensen gaan ook nog eens geld geven aan bedrijven! Waarom? Omdat zij hun eigen Goede Doelen starten. Beste, actuele voorbeeld: het Dove Self Esteem Fund, actief in 36 landen, dat de strijd aanbindt met anorexia en boulimia. Veranderende paradigma's, inderdaad.

 


John Duschinsky weet de trends treffend en overdonderend neer te zetten. Zijn doorvertaling naar actie (hoe kun je - leren - omgaan met deze trends) blijft echter mager en anekdotisch. Die "oplossingsrichtingen" geven we dan ook niet hier weer. Neemt niet weg dat iedere zichzelf respecterende Goede Doelen-bestuurder kennis zou moeten nemen van zijn analyse (waarschijnlijk spreekt hij op de IFC in Noordwijkerhout, in oktober)- en natuurlijk het boek van Friedman moet lezen.