Toon alles (2)

Facebook: grote mobiliserende kracht, maar nog weinig fondsenwervend resultaat

31 juli 2008, 08:59
Social Networking is hot. In Nederland storten ook steeds meer Goede Doelen zich op virtuele sociale netwerken, maar in de US neemt het op dit moment echt een grote vlucht. Met name Facebook blijkt een goed mobiliserend en informerend platform voor charities, bleek op de Bridge Conference.


De top vijf van Goede Doelen-communities wordt momenteel gevormd door: Campaign for Cancer Research (3,2 mln. virtuele leden), Stop Global Warming/Alliance for Climate Protection (1,9 mln. virtuele leden), People for the Ethical Treatment of Animals/PETA (1,4 mln. virtuele leden), Society Against Child Abuse (1,1 mln. virtuele leden) en Safe Darfur (890.000 virtuele leden). Gerenommeerde organisaties als het Rode Kruis en Habitat for Humanity doen het op het net een stuk minder, met respectievelijk 150.000 en 6.100 virtuele leden.

 


Dat grote aantallen niet per definitie tot grote fondsenwervende resultaten hoeven te leiden blijkt overigens ook. De Campaign for Cancer Research haalde via Facebook slechts 65.000 dollar op en is daarmee marktleider (!). Amerikaanse fondsenwervers verwachten overigens wel dat geven via deze weg snel zal gaan toenemen. Maar dat dachten we ook van Second Life... Nog even afwachten dus.

gerelateerde items