Toon alles (4)
Hans Hulst

Doelbewust Oranje

5 juni 2008, 08:59
Deze week wordt in veertig Nederlandse regio's huis aan huis de krant "Doelbewust Oranje" verspreid. Deze gratis krant op tabloid-formaat gaat over de goede doelen die gesteund worden door de Oranje-spelers. De krant is een initiatief van Uitgeverij Oranje, een gloednieuwe joint venture van Lenthe Publishers en Aristo Uitgeverij en wordt financieel gedragen door zowel lokale als landelijke sponsor-adverteerders, waaronder een aantal goede doelen. In het najaar volgt een tweede themakrant, ook onder de paraplu van "Doelbewust". FM vroeg uitgever Wako Kao van Uitgeverij Oranje naar de achtergronden van "Doelbewust": "een belangrijk nieuw kanaal naar gevers in alle wervingskakofonie!"


FM: Is "Doelbewust" de naam van een hah-krant?

 


Wako Kao: "Doelbewust is de paraplu waaronder wij een groot aantal activiteiten en media gaan uitrollen. Deze eerste hah-krant "Doelbewust Oranje" - waarbij het overigens een aardig toeval is dat de naam van de krant en onze nieuwe uitgeverij precies samenvallen - in samenhang met de website (www.doelbewust.net) vormt de zichtbare start, maar we hebben ook plannen om Doelbewust-content via veel andere kanalen voor gevers beschikbaar te stellen. Denk daarbij aan mobiele telefoons, narrowcasting en live-evenementen."

 


FM: Maar is al zoveel informatie over goede doelen!

 


Wako Kao: "Dat is precies het probleem! Alle fondsenwervende goede doelen communiceren als een dolle in de slag om de geefeuro. Dat betekent een enorme rijstebrij aan 1-op-1-communicatie van duizenden goede doelenorganisaties. Niemand kan om die marketing-communicatiedruk naar de consument heen; evenmin om de stijgende irritatie daarover bij de gevers. Vanuit het perspectief van de gever is er volgens ons in deze wervingskakofonie beslist behoefte aan gedoseerde, d.w.z. gebundelde informatie, die bovendien geobjectiveerd is."

 


FM: Onafhankelijke informatie dus?

 


Wako Kao: "Juist als tegenwicht, want als een (verkapt) doorgeefluik van goede doelen zouden wij behoudens bundeling niets aan de bestaande communicatie toevoegen. Dat betekent dat wij opbouwend kritisch ook schrijven over minder populaire dossiers, zoals die eeuwige ‘strijkstok' en de professionaliseringsparadox. Het betekent niet dat wij uit zijn op het ontrafelen van ‘het grote complot' of de scalp van specifieke doelen of bestuurders, maar wel dat we benoemen waar mensen aan denken en over praten als op een verjaardagsfeestje het onderwerp ‘goede doelen' passeert. Het gaat om perceptiemanagement t.a.v. goede doelen: ja een directeur van een grote goede doelenorganisatie is géén vrijwilliger en ja hij verdient een salaris; en nee, het CBF heeft geen inspecteurs op pad om bestedingen ter plekke te controleren."

 


FM: Is "Doelbewust" alleen massa-communicatiemiddel?

 


Wako Kao: "Nee, Doelbewust zal zich ook richten op nauw omschreven doelgroepen. Denk hierbij aan welstandige babyboomers, jongeren en bedrijven. Daardoor bieden we naast kwantitatief ook kwalitatief bereik aan onze adverteerders/sponsors."

 


FM: Is "Doelbewust" een directe bedreiging van of aanval op de communicatie van goede doelen in de richting van gevers?

 


Wako Kao: "Nee, zo zie ik dat helemaal niet. Het is vooral complementair. Aan 1-op-1-communicatie zal altijd behoefte blijven bestaan in een competetieve geefmarkt, maar ik ben ervan overtuigd dat Doelbewust daarnaast wel een interessant nieuw kanaal naar de gevers is. Niet alleen voor de goede doelen zelf, maar ook voor de sponsors-adverteerders, die in Doelbewust een goede combinatie vinden van betrouwbare informatie in een MVO-vriendelijke omgeving, gekoppeld aan een interessant bereik, zowel kwalitatief als kwantitatief. De Doelbewust Oranje-krant wordt bijvoorbeeld in veertig Nederlandse regio's gericht verspreid. Wij hebben dus veertig wisseledities waarin lokale ondernemers zich uitstekend kunnen profileren; terwijl landelijke adverteerders in alle edities kunnen meelopen, zoals het WNF dat met een hele achterpagina perfect inhaakt op het thema van Doelbewust Oranje."

 


FM: Waarom een nieuwe uitgeverij Oranje?

 


Wako Kao: "Uitgeverij Oranje is als joint venture het beste van twee werelden. Aristo Uitgeverij heeft niet alleen zelf ervaring met het uitgeven van hah-kranten voor goede doelen, maar zij beschikken ook over een enorme telesales-capaciteit. Voeg dat bij Lenthe's inhoudelijke en uitgeefexpertise in deze sector en je hebt een uitstekende combi, al zeg ik het zelf."

 


Wat is het volgende project en wie is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de content?

 


Wako Kao: "Zoals gezegd, werken we hard aan een multimediale uitrol van dit concept. In het najaar staat een tweede hah-krant gepland, waarvan we binnenkort in overleg met de 16 het thema zullen bepalen. Ons 16team wordt geleid door 10, die haar vracht aan kennis over goede doelen en gevers inzet om de claim van inhoudelijke kwaliteit ook echt waar te maken."

 


Meer info: www.doelbewust.net

gerelateerde items