De Valuegame: tool voor maatschappelijke waardebepaling

Inzichtgevend instrument voor maatschappelijke waardebepaling.
Inzichtgevend instrument voor maatschappelijke waardebepaling.
2 februari 2011
Opinie | | (Social) Impact

AMSTELVEEN (2 februari) - Aanstaande maandag (7 februari) organiseert De Transparant Prijs een workshopmiddag rond het thema ‘innovatie'. Naast een plenair programma zijn er twee ronden van acht workshops. Een daarvan is gewijd aan de "Value Game": een (online) tool om de waarde te bepalen van een dienst of product, op een manier die vergelijkbaar is met prijsbepalingsmethoden uit de marketing. Een toelichting van bedenker dr. Peter Scholten.

Het is evident dat maatschappelijke en culturele activiteiten op de korte termijn geld kosten, en dat we zichtbaar moeten maken wat zij op lange termijn opleveren. En voor wie. Maar bij die waardebepaling zitten we veelal nog gevangen in ‘kostprijs-denken': we weten vaak niet hoe we de echte toegevoegde waarde moeten kwantificeren. Want veel Kosten-Baten-analyses en waardebepalingen rekenen vooral uit "wat ze de maatschappij besparen". Kostenbesparingen dus. Terwijl het primaire doel vaak niet is om kosten te besparen, maar waarde te creëren voor een specifieke doelgroep.

Zo gaan culturele instellingen berekenen hoeveel ze aan economische omzet voor een stad opleveren; of goede doelen berekenen hoeveel geld ze een overheid uitsparen. Maar is het doel niet juist om waarde te creëren voor de primaire doelgroep: de museumbezoeker, de cliënt/klant, de deelnemer, de boer in een ontwikkelingsland? Willen we niet liever weten hoe belangrijk onze inzet is voor hen? Hoeveel waarde we creëren voor de doelgroep?

Een activiteit kan waarde hebben zonder dat het leidt tot een directe kostenbesparing of inkomsten; en als we deze waarde voor de doelgroep niet kunnen bepalen, kunnen we deze dus ook niet communiceren. Kortom: Het gaat om het bepalen van waarde, niet om het berekenen van kostenbesparingen. Daartoe zijn twee zaken noodzakelijk:

  1. we moeten weten wie onze (primaire) doelgroep is: welke bezoekers, welke gebruikers, in welke situatie, regio, enz. Dit vaststellen is voor veel organisaties niet het grootste probleem.
  2. We moeten bepalen hoe belangrijk - dus: hoe waardevol ! - onze activiteit of inzet is voor die stakeholders.

De ValueGame is ontwikkeld als een (online) tool om de waarde te bepalen van een dienst of product, op een manier die vergelijkbaar is met prijsbepalingsmethoden uit de marketing. Aan de hand van beelden/plaatjes wordt aan mensen gevraagd verschillende zaken in volgorde van hun voorkeur te plaatsen. Daarmee kunnen dus voorkeuren worden bepaald, maar ook de waarde van uw activiteit, door deze voorkeuren te vergelijken met producten en diensten, waarvan de (markt)waarde wèl bekend is.

Het voordeel van werken met beelden (de ‘value-cards') is dat het onderzoek ook goed te doen is voor deelnemers die niet kunnen lezen (of niet in een specifieke taal), maar ook omdat beelden vaak veel duidelijker zijn dan stukken tekst.

Voor meer informatie: www.valuegame.org De website is beschikbaar in meerdere talen; ook in het Nederlands.

Dr. Peter Scholten is consultant en ontwikkelaar van de ValueGame. Scholten introduceerde mede de SROI-methode in Europa: een methode om de maatschappelijke impact van private of publieke investeringen in kaart te brengen.