Crowdfunding: een alternatief financieringsmodel?

10 februari 2010, 08:59


In de Verenigde Staten is een nieuwe manier van financieren in opmars, die ook interessant is voor de goededoelensector: crowdfunding. Daarbij wordt geld opgehaald bij een grote groep internetters. Een voorbeeld is Spot.us, een non-profit organisatie die geld ophaalt voor onderzoeksjournalistiek.

 


Nu veel mediaorganisaties wegens dalende inkomsten de broekriem moeten aanhalen, nemen de mogelijkheden om aan onderzoeksjournalistiek te doen af. Spot.us is in dat gat gesprongen. Op de website kunnen bezoekers een donatie schenken aan verhaalideeën waarvan ze vinden dat die uitgevoerd zouden moeten worden en freelance journalisten kunnen er verhaalideeën publiceren waarvoor ze financiering zoeken.



Plastic soep

Op die manier is een artikel tot stand gekomen over de plastic soep die in de Stille Oceaan ronddobbert, dat is gepubliceerd in The New York Times. Het gaat om een onwaarschijnlijke verzameling gloeilampen, tandenborstels, stukken plastic en visnetten. De berg troep beslaat inmiddels een oppervlak dat twee keer zo groot is als de staat Texas. Wereldwijd dobberen er vijf van dit soort afvaleilanden rond. En het slechte nieuws is dat ze steeds groter worden: elke tien jaar verdubbelen ze in omvang.


Primeur

In sommige gevallen blijken de verhaalideeën zó interessant dat een krant of tijdschrift interesse toont, zoals met het artikel over de afvalberg in de Stille Oceaan. Als een nieuwsorganisatie een deel van de kosten van het project op zich heeft genomen, krijgt die de primeur. Vervolgens wordt het artikel op Spot.us geplaatst en mag iedereen het betreffende artikel overnemen. Doorgaans doen de journalisten op Spot.us ook verslag van de manier waarop ze te werk gegaan. Op die manier versterken ze de band met hun publiek.


Barack Obama

Op dezelfde manier heeft internet voor een revolutie gezorgd in de manier waarop Amerikaanse politici hun fondsenwerving organiseren. Waar politieke geldschieters in de VS traditiegetrouw grote bedrijven of welgestelde individuen zijn, slaagde Obama er in om via zijn website geld op te halen bij 1,5 miljoen Amerikanen, ‘gewone’ mensen, die kleine bedragen gaven. Negentig procent van de donors gaf honderd dollar of minder. Bij 41 procent bedroeg de gift zelfs minder dan 25 dollar.


Sellaband.com

Andere voorbeelden zijn de site Sellaband.com (zie ook deze link) en de totstandkoming van de film The Age of Stupid van de Britse documentairemaakster Franny Armstrong. Via Sellaband.com maken fans het mogelijk dat onbekende bands en artiesten geld ophalen voor het opnemen van een cd. Armstrong haalde via internet ruim 450.000 pond op om haar film over klimaatverandering te maken. Daarna haalde ze nog eens ruim 400.000 pond op om The Age of Stupid in de bioscoop te brengen.
 

gerelateerde items