Bellen met Gea Broekema

8 februari 2007
Nieuws | | Personalia

Sinds 1 februari is Gea Broekema (50) algemeen directeur van Alzheimer Nederland. Daarvoor was zij zes jaar lang hoofd marketing en fondsenwerving bij KWF Kankerbestrijding. FM belde met Broekema over haar nieuwe job, de plaats van fondsenwervers binnen hun organisatie en de collectefraude bij KWF Kankerbestrijding.


Is er veel verschil tussen KWF Kankerbestrijding en Alzheimer Nederland?

 


Broekema: "Alzheimer Nederland is een veel kleinere organisatie, maar toch een middelgroot gezondheidsfonds. Het grootste verschil is wel dat Alzheimer Nederland zich vooral toelegt op de ‘care'-kant, met bijvoorbeeld eigen Alzheimer Cafés, buddy projecten, en Alzheimer Telefoon. KWF Kankerbestrijding subsidieert en faciliteert onderzoek en is minder bezig met die zorgkant. Beide organisaties houden zich bezig met volksziekten. We schatten dat over enkele decennia het aantal alzheimer-patiënten verdubbeld is en alzheimer volskziekte nummer 3 is. We worden nu eenmaal allemaal steeds ouder."

 


Waarom wilde u eigenlijk weg bij KWF Kankerbestrijding?

 


Broekema: "Ik had daar zes jaar een droombaan. Ik heb meegewerkt aan een complete beleidscyclus van 5 jaar waarin KWF een enorme groei heeft gekend: 35% meer inkomsten, 60% groei van het aantal machtigingen en 25% in het aantal donateurs. Dat is een geweldig resultaat om op terug te kijken en dus een prima moment om iets anders te gaan doen. Bovendien wilde ik nu graag eens de verantwoordelijkheid voor een totale organisatie."

 


Bent u een fondsenwerver in hart en nieren?

 


Broekema: "Dat ben ik in de loop der jaren wel geworden, maar ik heb voor mijn KWF-tijd ruim 10 jaar meegewerkt aan kinderoncologische onderzoek van de VU. Ook daar hield ik me al wel met fondsenwerving bezig. Via opleidingen bedrijfseconomie en marketing voor fondsenwervers heb ik kennis gemaakt met de wereld van goede doelen. Daar was ik onmiddellijk erg enthousiast over."

 


Fondsenwervers opereren vaak op een eiland binnen hun organisaties. Hoe was dat bij KWF? En bij Alzheimer NL?

 


Broekema: "Dat hebben we daar altijd proberen te vermijden, want het is slecht voor je inkomsten en voor je organisatie als geheel. Bij KWF zijn we sterk geworden in het koppelen van voorlichting/communicatie en fondsenwerving. En ook bij Alzheimer Nederland wil ik graag verder gaan op die weg."

 


Wat zijn de uitdagingen voor Alzheimer Nederland de komende jaren?

 


Broekema: "Natuurlijk willen we de zorgkant (cafés, centra, buddy-projecten) verder optimaliseren. Maar daarnaast willen we ook sterker inzetten op wetenschappelijk onderzoek. Daar is namelijk waarschijnlijk nog wel wat winst te behalen. Dit voorjaar start er een VU-onderzoek naar de mogelijkheden van bijvoorbeeld vaccinatie, die zou kunnen werken als een soort immuuntherapie. Niet om de ziekte te genezen, maar misschien wel om het aftakelingsproces in de hersenen enigszins te stabiliseren."

 


Nog een bittere nasmaak van het fraude-debacle bij KWF? (Een betaalde medewerker verduisterde ca € 160.000 collectegelden)

 


Broekema: "Dat was niet plezierig, op z'n zachtst gezegd. Maar de zaak is nu ongeveer afgehandeld, de ex-medewerker heeft de fraude erkend en is bereid het bedrag terug te betalen. Het heeft de organisatie enerzijds enorm geschokt, en anderzijds de onderlinge band verstevigd. Vooral vrijwilligers voelden zich in hun eer aangetast: dat een betaalde medewerker er vandoor ging met hún collectegeld! Als organisatie hebben we ingezien dat de regels nog zo goed kunnen zijn; je moet ook zorgen voor een sluitende controle en handhaving van die regels. Dat is een wijsheid die ik meeneem naar mijn volgende werkgever."

 


Wensen, doelstellingen, plannen voor Alzheimer NL?

 


Broekema: "Om te beginnen wil ik me op de interne organisatie richten. Er is net een reorganisatie geweest en die moet nu geïmplenteerd worden. Ten tweede wil ik alzheimer beter op de Haagse politieke agenda zien te krijgen en ten slotte wil ik de samenwerking met Alzheimer Centra verder intensiveren en daar substantieel in investeren."